Jde vlastně o dvě úzkorozchodné dráhy, které se nachází v okolí města Jindřichova Hradce. Obě tratě začínají v Jindřichově Hradci a starší z nich míří na jih k rakouským hranicím do Nové Bystřice. Druhá trať z Jindřichova Hradce na sever a končí v 46 km vzdálené Obratani. Úzkokolejka do Nové Bystřice byla dostavěna a uvedena do provozu 1. 11. 1897 a je 33 km dlouhá. Obrataňská větev je o devět let mladší a provoz na ní byl zahájen 24. 12. 1906. Obě dráhy byly původně postaveny jako soukromé, ale provoz zajišťovaly od počátku státní dráhy na účet vlastníka.1
V roce 1924 byly obě dráhy zestátněny a staly se majetkem ČSD resp. ČD. V roce 1949, byla na trati do Nové Bystřice zastavena osobní doprava, k jejímu obnovení došlo až v roce 1957. V roce stého výročí Bystřické dráhy však byla veškerá doprava zastavena a od 29. 1. 1997 byla náhradní osobní doprava zajišťována autobusy. Důvodem byl špatný technický stav tratě, na jejíž obnovu nebyly potřebné finance. V roce 1998 došlo ke zlomu v názoru českého státu na vstup soukromých provozovatelů železniční dopravy na koleje národního dopravce ČD a tak dochází nejprve k pronájmu tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a následně i z Jindřichova Hradce do Obrataně soukromému dopravci - Jindřichohradeckým místním dráhám (JHMD). Krátce nato dochází k privatizaci celé úzkorozchodné sítě, která je za 1 Kč převedena JHMD včetně všech budov, vozidel a ostatního zázemí železnice. Největším lákadlem jindřichohradeckých úzkorozchodek je ovšem znovu zprovozněná parní lokomotiva U 47.001, kterou je zde možno spatřit v provozu.2
Pravidelná nákladní doprava na JHMD zavedena není, nákladní vlaky jezdí jen podle potřeby. Normálněrozchodné vozy na podvalnících jsou dopravovány většinou v pravidelných osobních vlacích, jedoucích v tom případě jako smíšené. Výjimkou je obsluha vlečky jindřichohradecké textilky Jitka, kam zajíždí samostatný vlečkový vlak. Kromě vozů do textilky jsou převáženy vozy s obaly ze Střížovic, případně i dřevo z Nové Bystřice nebo některé ze stanic na obrataňské větvi.3
Poslední spoj Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) vyjel 2. 9. 2022 z Jindřichova Hradce do Obrataně ozdobený smutečním věncem, fábory i výjevy ze života na úzkokolejné dráze na pomezí Vysočiny a Jihočeského kraje. Postarali se o to zaměstnanci firmy, která je v insolvenci. Provoz vlaků dnes musela společnost ukončit, protože jí vypršela platnost povolení pro provozování dráhy.4