Duns Scotus (1266-1308), se postavil proti Tomáše Akvinského koncepci analogie, podle níž je svět obrazem Božím. Zdálo se mu totiž, že se v tomto pojetí vytrácí skutečný charakter bytí Boha i světa. Kladl důraz na svobodnou vůli, jež je vlastní člověku i Bohu.1
Podle učení o analogii je možné dospět od existence k esenci a tím pádem od světa a člověka k Bohu, neboť mezi světem, člověkem a Bohem vládne vztah analogie. Řečeno slovy Písma, jsou svět a člověk „stvořeni k obrazu Božímu“. Nejsou stejným způsobem jako Bůh, ale svým bytím na něm mají účast. Dunsi Scotovi se toto pojetí účastenství, zobrazení a analogie zdálo až příliš plné rozporů a nejasností. Kdybychom skutečně mohli dospět od člověka a světa k Bohu na základě světa analogie mezi oběma póly, neztratili bychom tím ze zřetele neuchopitelnost Boží podstaty? Cožpak Bůh nepřekračuje všechna zobrazení a všechnu podobu? Když takto vztáhneme Boha k člověku a k světu, nevytrácí se jeho charakter jako něco Jiného? A z opačného konce: nemají člověk a svět svůj vlastní, specifický ráz? Postulovat vztah analogie mezi Bohem a světem, a Bohem a člověkem vede k přílišné konkretizaci pojmu Boha. Není na druhou stranu tvrzení, že člověk a svět se Bohu podobají, příliš abstraktní? Z uvedených pochybností je2 zřejmě nutné vyvodit důsledky, tedy rozejít se s myšlenkou analogie bytí.3
Jelikož Duns Scotus usoudil, že vytyčení vztahu analogie mezi Bohem a člověkem nás zavádí na scestí, pokusil se znovu založit pravou vědu o Bohu a o člověku. Vyšel přitom z odlišného pojetí, totiž z konceptu jednoznačnosti pojmu bytí: pojem bytí se užívá pouze v jednom významu, ať už je vyřčen o Bohu, či o člověku. To znamená, že bytí, které se nachází v člověku, není obrazem bytí Boha. Jde o stále o totéž bytí. Znamená to snad, že člověk a Bůh jsou totéž? Nikoliv. Pojem bytí Scotus vykládá pomocí modalit, tedy toho, čím se jsoucí věc může stát. Bytí tedy vypovídá v témže významu o Bohu i o člověku, ale nepodobají se sobě, neboť každý z nich má jinou modalitu bytí. Bůh a člověk nejsou spojeni svou podobností, nýbrž svou rozdílností. Společné je jim to, že mají bytí v určité modalitě, ale právě svou konkrétní modalitou se odlišují.4
Nutno uznat, že Duns Scotus našel brilantní řešení. Jelikož každé ze jsoucen je charakterizováno určitou modalitou bytí, tato rozdílnost je současně spojuje i rozděluje. Filosofii se tak otevírají nové obzory. Nestaví již na dokonalém systému, který do sebe pojímá veškerenstvo a vnáší do něj hierarchický řád, nýbrž na vztazích mezi jedním a druhým způsobem bytí. Způsob čili modalita bytí Boha je stvoření světa aktem svobodné vůle. Avšak i člověk má svobodnou vůli. Důrazem na tento společný rys položil Duns Scotus základy nové vědy o bytí, přičemž do popředí kladl doposud opomíjené vztahy mezi člověkem a Bohem.5