Jean Jacques Rousseau (1712-1778).
Jeho práce předznamenávají věk revolucí a přinášejí další přehodnocení lidského sebeporozumění1
„Jestliže např. Hobbes soudí, že agresivní lidská přirozenost se ve společnosti ‚polidšťuje‘ ke kooperativnímu chování, Rousseau naopak zdůrazňuje deformující vlivy kultury i státu, které ‚dobrou‘ lidskou esenci kazí. Různé ‚osvěty‘, společenská hierarchie, touha po majetku nezaloží přirozené lidské štěstí. To spočívá v prostotě, nevinnosti, chudobě - tedy ve vlastnostech a postojích, které ve společenském žebříčku hodnot nestojí právě vysoko.2
Co dělat? Vrátit se k přirozenému přírodnímu stavu, k animalitě, k nezávislosti [...] , a tak obnovit původně pozitivní potenciál lidskosti. Proti deformujícím vlivům je ovšem třeba také aktivně vystupovat snahou o reformu společnosti podle přirozených potřeb a práv lidského nitra.3
Základním nositelem těchto tendencí - silou, která může věci změnit - je lid, který ve vhodném okamžiku vystupuje jako jasnozřivá dějinná síla.4
Rozdíly mezi lidmi jsou jednak přirozené (fyzické předpoklady, talent, stáří, pohlaví), jednak nepřirozené (majetek, privilegované společenské postavení). Ty druhé je třeba zrušit ve jménu rovnosti.“5
„Legitimitu moci Rousseau spatřuje (podobně jako Locke) v souladu ovládaných s výkonem této moci. Rousseau ovšem neklade důraz na pole možností individua, ale na kolektivitu - lid. Vůle jedince se ztrácí v kolektivní vůli, která je základním subjektem dění. (Zde mají kořeny trendy ústící v socialismu.)“6
Rousseauova pedagogika v souladu s řečeným - velí: nepřekážet dítěti, nevnucovat mu cizorodé prvky, upravit podmínky tak, aby mladý člověk mohl svobodně rozvíjet svou přirozenost. Rostliny lze jistě přinutit, aby rostly vodorovně, ale ponecháme-li jim volnost, porostou vzhůru.7
Rousseau vytvořil intelektuální platformu, z níž vzešla bouře revolučních přeměn, a na druhé straně citlivostí přístupu k člověku výrazně ovlivnil vznik evropského romantismu.8