Hlavní stránka > Filosofie > Edmund Husserl

Edmund Husserl

Edmund Husserl (1859-1938) prohlašuje za základ poznání přímý názor, který má evidenci sám v sobě. V něm nazíráme přímo podstatu věcí. „Tato podstata je totožná s fenoménem věci a s nazíráním tohoto fenoménu, nejde o ‚věc o sobě‘, nýbrž o strukturu a smysl čistých zážitků. Jde o to, co je nám bezprostředně dáno. Nemáme to ani analyzovat, ani experimentálně zkoumat, nýbrž fenomenologicky popsat.“1


„Husserl radikalizuje karteziánskou pochybnost o čemkoli, co existuje mimo ‚já‘. Na počátku filosofování je třeba zbavit se nevysloveného předpokladu o existenci světa, neboť představa světa je vždy konkrétní, a tedy zavádějící myšlení do ‚zděděných‘ předporozuměných postojů.“2

„Svět jaksi ‚uzávorkujeme‘ (mluví se o fenomenologické redukci), tedy odhlédneme - v rámci možností - od jeho existence. Po zmíněném uzávorkování zbývá ‚čisté‘ vědomí a my můžeme zkoumat, jak se ustavují jeho názory, zkušenosti, představy a hodnocení ve sféře vlastního vzniku. Vše, co máme ve vědomí, jsou jevy - fenomény (odtud fenomenologie), naším úkolem je, co možná nejpoctivěji, analyzovat jejich utváření. Stručně řečeno - zkoumáme zkušenost v jejím nejvlastnějším podkladu.“3

„Neuvěřitelná intelektuální poctivost, která se vzdává všech pohodlných vysvětlení a vše zdánlivě samozřejmé a prověřené opakovaně podrobuje tázání, je základním rysem Husserlova přístupu a fenomenologie vůbec.“4


  1. TRTÍK, Z. Dějinně - filosofické pozadí theologie, s. 84
  2. TULKA, J. Společenské vědy do dlaně pro střední školy, s. 206
  3. TULKA, J. Společenské vědy do dlaně pro střední školy, s. 206, 207
  4. TULKA, J. Společenské vědy do dlaně pro střední školy, s. 207
  • < Filosofie