Let L 200 Morava

Na černobílé fotopohlednici velkého formátu letí letadlo nad lesem. Na konci křídel má nádrže.

Roku 1955 zahájil moravský podnik Let Kunovice vývoj letounu, který měl sloužit především jako aerotaxi. Prototyp poprvé vzlétl 9. dubna 1957. Je­dnalo se o pětimístný dvoumotorový dolnoplošník se dvěma svislými ocas­ními plochami. Nejrozšířenější verze s trojlistou vrtulí byla L-200D.1 Hlavní podvozek byl zatahován do motorových gondol, příďová část podvozku do trupu. Do prostorné kabiny se nastupovalo velkými bočními dveř­mi na obou stranách trupu.2 Technické údaje: rozpětí 12,31 m, délka 8,61 m, výška 2,25 m, nosná plocha 17,3 m2, hmotnost prázdná 1 275 kg, hmotnost vzletová 1 950 kg, pohon 2 × čtyřdobý vzduchem chlazený šestivál­cový řadový invert­ní motor Walter M-337 s vypínatelným kom­presorem, výkon motoru 2 x 154 kW (210k – vzletový výkon s kom­presorem). Výkony: maximální rychlost 360 km/h, cestovní rychlost 256 km/h, maximální dolet 1 710 km, dostup 6 200 m, stoupavost 6,5 m/s, dolet 1900 km

Do roku 1964 bylo vyrobeno přes 360 strojů L-200 všech verzí. Stroj mohl být upraven například i jako letecká sanitka. Byly expor­továny do celé řady zemí, zejména do SSSR, ale i na Západ, a zhruba stovku jich odebrali česko­slovenští zákazníci – Svazarm, ČSA či Slov-Air.3 V roce 2008 dobyl i sever­ní pól.4


  1. L 200 Morava [online]. VHU Praha [7. července 2022]. Dostupné na WWW: <http://www.vhu.cz/exhibit/l-200-morava/>.
  2. Let L-200 Morava [online]. Wikipedie / Otevřená encyklopedie [7. července 2022]. Dostupné na WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Let_L-200_Morava>.
  3. L 200 Morava [online]. VHU Praha [7. července 2022]. Dostupné na WWW: <http://www.vhu.cz/exhibit/l-200-morava/>.
  4. Let L 200 Morava [online]. ABCzech / Abeceda českých reálií [7. července 2022]. Dostupné na WWW: <https://www.abczech.cz/Let-L-200-Morava-P7033939.html>.