Dvoumístný cvičný proudový letoun L 29 Delfín

Na černobílé fotopohlednici velkého formátu je L29 Delfín letící nad přistávací dráhou.
Má vytažené vztlakové klapky.

Aero L-29 Delfín byl vojenský proudový cvičný letoun. Šlo o první proudový letoun navržený a vyráběný v Československu. Pro letoun začal být vyvíjen později úspěšný motor Motorlet M-701. Letoun poprvé vzlétl 5. května 1959.

Výroba začala v roce 1963 a trvala 11 let, vyrobilo se okolo 3 500 ks. Vyvinuta byla i jednomístná verze L-29A Akrobat, průzkumná verze a jednomístná varianta pro pokročilý výcvik. Pro zbraňový výcvik byly opatřeny závěsy na kulomety, pumy a  rakety. Později byly v mnoha zemích Delfíny nahrazeny následníkem L-39 Albatros.


Technické údaje
Posádka: 2 (žák, instruktor)
Délka: 10,81 m
Rozpětí: 10,29 m
Výška: 3,13 m
Nosná plocha: 19,8 m2
Plošné zatížení: 166 kg/m2
Prázdná hmotnost: 2 280 kg
Hmotnost (naložen): 3 286 kg
Maximální vzletová hmotnost: 3 540 kg
Pohonná jednotka: 1× proudový motor Motorlet M-701C
Tah pohonné jednotky: 8,7 kN

Výkony
Maximální rychlost: 655 km/h
Dolet: 900 km
Dostup: 11 500 m
Stoupavost: 14 m/s
Poměr tah/hmotnost: 0,25
Výzbroj
200 kg různých zbraní (kulomety, pumy, rakety, střely) na vnějších závěsech1


  1. Aero L-29 Delfín [online]. [cit. 10. únor 20212]. Dostupné na WWW: <https://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn>.